Tuesday 11 March 2014

Kebaikan dan Keburukan Kopi

Kopi memang terkenal sebagai minuman paling popular dan digemari pelbagai bangsa di seluruh dunia. Minat mendalam masyarakat pada minuman berkafein berkenaan menyebabkan ia dihasilkan dalam pelbagai versi perasa mengikut cita rasa masing-masing. Tahukah anda bahawa kopi mendatangkan kebaikan kepada kesihatan kita? Namun pengambilannya yang kerap juga tidak digalakkan kerana ia juga mendatangkan keburukan.

Jadi, pada hari ini saya ingin berkongsi sedikit informasi berkaitan dengan kebaikan dan keburukan kopi.

Kebaikan Kopi

1. Kopi Mengurangkan Risiko Diabetes

Pada tahun 2005 sebanyak sembilan kajian berkaitan dengan Kopi, penyelidik mendapati bahawa mereka yang minum 4-6 cawan kopi setiap hari, berbanding hanya dua atau lebih sedikit, risiko untuk menghidap penyakit kencing manis Jenis 2 menurun sebanyak hampir 30 peratus manakala penurun sebanyak 35 peratus bagi mereka yang  minum lebih daripada enam cawan sehari. 





2. Kopi Melawan Radikal Bebas

Kita sering lupa bahawa kopi sebenarnya tumbuhan dan seperti juga tumbuhan lain, biji kopi mengandungi lebih daripada 1,000 bahan-bahan yang berlaku secara semula jadi yang dikenali sebagai fitokimia, yang boleh membantu mencegah penyakit. Kebanyakan fitokimia ini adalah antioksidan yang melindungi sel-sel daripada  rosak  akibat radikal bebas. Antioksida yang dimiliki kopi berfungsi seperti ‘tentera’ yang menjadi perisai tubuh daripada radikal bebas. Kita Mungkin sedia maklum bahawa antioksida sangat baik untuk kesihatan. Salah satu hasil kajian yang dijalankan lima tahun lalu mendedahkan pengambilan kopimenawarkan manfaat kepada pesakit Parkinson. Malah kajian oleh penyelidik di Sekolah Kesihatan Awam Harvard turut menyenaraikan fakta tentang kopi dapatmelindungi seseorang daripada masalah penuaan..!! Faktor tersebut didorong oleh beberapa faktor terutamanya kandungan kafein di dalam kopi, selain fungsi antioksida yang tinggi dalam bijian ini.Profesor kimia dari Texas, Dr. Joe Vinson pula menjelaskan,“Manusia terdedah kepada radikal bebas daripada oksigen yang kita sedut, gula dan sebagainya sehingga mengundang pelbagai penyakit kronik. “Secawan kopi setiap hari sudah cukup. Ia adalah satu jumlah yang sudah optimum untuk memberi manfaat kepada jantung,” katanya lagi.



3. Kopi Meningkatkan Memori dan Kognisi


Para penyelidik melaporkan bahawa sukarelawan yang minum kopi berkafein pada waktu pagi mempunyai prestasi yang lebih baik daripada mereka yang tidak meminumnya dalam ujian yang melibatkan pembelajaran maklumat baru. Kopi juga boleh meningkatkan fungsi kognitif apabila kita semakin tua. Satu kajian mendapati bahawa menggabungkan kopi dengan gula mempunyai kesan yang lebih baik.Menurut kajian penyelidik Josep M. Serra Grabulosa, dari Jabatan Psikiatri dan Psychobiology Klinikal di Universidad de Barcelona: Dapatan utama mereka adalah bahawa gabungan kedua-dua bahan-bahan tersebut membantu dalam memperbaiki prestasi kognitif dari segi daya  fokus yang berterusan dan daya ingatan dengan meningkatkan kecekapan kawasan otak yang bertanggungjawab untuk kedua-dua fungsi. Hal ini menyokong idea kesan sinergi antara dua bahan tersebut, di mana masing-masing membawa kesan yang berbeza.

Keburukan Kopi

4. Kopi Boleh Meningkatkan Osteoporosis

Memang benar bahawa kopi boleh menyebabkan tubuh kita menyingkirkan kalsium melalui air kencing. Kita tidak mahu badan untuk menghapuskan sendiri kalsium kerana ini boleh membawa kepada osteoporosis. Menurut Channel Diet, kira-kira lima miligram kalsium hilang setiap setiap enam auns pengambilan kopi. Tetapi kerugian kalsium boleh diseimbangkan dengan dua sudu besar susu atau yogurt setiap cawan kopi.

5. Kopi menyebabkan Kedutan

Walaupun kopi mempunyai antioksidan, jika minum dalam kuantiti yang terlalu banyak, ia boleh menyebabkan kulit berkedut. Ini adalah hasil daripada dehidrasi yang membawa kesan buruk kepada kulit anda. Oleh itu, apabila anda minum pada waktu  pagi secawan atau dua, pastikan anda tambah air dalam bancuhan kopi tersebut. Malah lebih baik jika tambah 1 sudu makan biji chia kepada air anda dan biarkan mereka selama 30 minit. Benih chia membuat anda lebih terhidrat daripada air biasa.

No comments:

Post a Comment