Tuesday 4 March 2014

Maksud tersirat pada Warna Bunga Ros

Salam Sejahtera semua. ^_^

Pernahkah anda menerima bunga ros daripada sesiapa?
Atau adakah anda mengetahui makna di sebalik pemberian itu?
Adalah tidak mungkin jika anda bertanya terus kepada pemberi bunga tersebut.
Maka, pada hari ini saya ingin berkongsi makna di sebalik warna bunga ros!! Yeayy!!


Ros Merah
Mawar merah , seperti yang kita ketahui pada hari ini, adalah simbol cinta dan romantik. Dalam mitologi Yunani dan Rom, mawar merah berkait rapat dengan dewi cinta . Kebanyakan budaya masyarakat pada awal abad menggunakan mawar merah untuk menghiasi majlis perkahwinan dan pakaian perkahwinan tradisional. Melalui amalan inilah menyebabkan mawar merah menjadi terkenal sebagai simbol cinta dan kesetiaan. Oleh itu , mawar merah terkenal secara semula jadi dan menjadi bunga pilihan untuk menghantar mesej cinta yang utuh. Ini adalah tradisi yang telah kekal sehingga ke hari ini .

Mawar merah terus menjadi tanda yang paling popular untuk mengatakan " I love you " kepada seseorang yang istimewa.Mereka adalah simbol sentimen romantis , yang mewakili cinta sejati , lebih kuat daripada duri. Mawar merah adalah hadiah yang bermakna , sesuai untuk menyatakan perasaan untuk tersayang pada Hari Valentine atau ulang tahun sesebuah perkahwinan.


Ros Merah Jambu
Seterusnya, mawar merah jambu (pink). :)
Mawar merah jambu adalah antara mawar yang membawa pelbagai maksud berbanding mawar lain. Sama ada anda menghantarnya sebagai tanda terima kasih , memberi kata-kata semangat kepada rakan , atau mengiktiraf satu peristiwa yang romantis, sejambak bunga ros merah jambu adalah bunga yang paling tepat. Mawar merah jambu selalu dikaitkan dengan perasaan kasih sayang dan terima kasih , tetapi teknik-teknik penanaman yang sentiasa berubah telah mencipta kepelbagaian dan meningkatkan penanaman berbanding sebelum ini.  Mawar merah jambu yang gelap adalah simbolik terima kasih dan penghargaan , manakala warna merah jambu yang lebih terang dikaitkan dengan kelembutan dan kekaguman.


Ros Putih
Putih amat sinonim dengan kesucian. Begitu juga dengan mawar putih.Ia merupakan bunga yang sememangnya sesuai untuk majlis-majlis yang formal dan penuh hormat, pemberian mawar putih adalah cara yang sesuai untuk menghormati rakan atau yang tersayang dalam pengiktirafan permulaan baru atau selamat tinggal. Warna asli ini menunjukkan tanda hormat, bermulanya kehidupan baru, tanda kata-kata semangat dan meluahkan harapan untuk masa depan.
Hari ini, bunga mawar putih amat digemar oleh masyarakat di seluruh dunia dalam menghias majlis perkahwinan.

Ros Jingga
Ros jingga pula melambangkan semangat yang berkobar-kobar dan ghairah.Ghairah disini merujuk kepada mereka yang mempunyai ghairah yang teramat dalam mengucapkan terima kasih, tahniah atau saya suka anda dengan penuh semangat. Warna hasil daripada gabungan kuning (persahabatan) dan merah (cinta) ini telah mewujudkan makna baru disebaliknya iaitu cinta yang baru muncul dari persahabatan yang terjalin. Maka ros jingga adalah bunga yang sesuai untuk apa-apa mesej bersemangat, sama ada cinta, terima kasih, persahabatan atau ucapan tahniah.


Ros Kuning
Akhir sekali adalah bunga mawar kuning adalah cara yang sempurna untuk membakar dan menaikkan semangat rakan-rakan dan menghantar hasrat umum untuk kesejahteraan dan kesihatan kepada mereka yang menerima bunga mawar ini. Selain itu, mawar kuning amat terkenal dengan maksud persahabatan. Dan itulah berita baik bagi mereka yang suka bunga ros - ros yang terkenal dengan keindahan, seni bina, tetapi beberapa warna membawa maksud bahawa mereka boleh menjadi agak sukar untuk bekerjasama.

Dalam banyak budaya Timur, warna kuning mewakili kegembiraan , kebijaksanaan dan kuasa. Walaupun apa-apa bunga kuning akan menghantar mesej yang ringan , sejarah mawar kuning khususnya mempunyai optimis, watak yg berhubung dgn keuntungan.

No comments:

Post a Comment